Kick off

Op 30 oktober 2012 vond op de Scholen voor Praktijkonderwijs PL (PPL) de kick off van dit ontwikkeltraject voor teamleiders en high potentials van SVO|PL plaats.

We publiceren geen officieel verslag. Vanuit de principes dat elke deelnemer zijn eigen leermeester is en we 'tribunegedrag' willen omzetten in proactieve deelname op het ''speelveld'' is het logisch dat een ieder zelf vastlegt wat belangrijk is voor de persoonlijke groei als teamleider nieuwe stijl.

Wel reserveren we ruimte voor de 'krenten uit de pap' of in dit geval 'de spekjes uit de stampot'. :) Daarbij ligt de nadruk op de mogelijke vertaalslag naar de praktijk van ieders eigen team.



SKILLS

We begonnen allemaal met het ontwerpen van een badge. Daarbij vroegen we ook om je belangrijkste skills op te schrijven in relatie met de functie van leidinggevende. De volgende skills werden genoteerd (sommige zijn meerdere keren genoemd).

Kan goed samenwerken - vriendelijke omgang met mensen - goed in omgang met ouders en leerlingen - goed contact met collega's - bindend - vasthoudend - mensen bij elkaar brengend - teamplayer - organisatie-talent stressbestendig - positief ingesteld - in staat tot zelfmanagement - vertrouwen gevend - inspirerend - deskundig - goed contact - laagdrempelig - resultaatgericht - rust uitstralend - empathisch - structuur brengend - sturen zonder macht - regelaar - coördineren - verbindend - aanvoelend - organiseren - resultaatgericht - durf - doorzetter - goed kunnen luisteren - gemotiveerd - interpersoonlijk - hard werkend - duidelijk - op relatie gericht - consequent - goede gesprekspartner - realistisch.

Tip: bespreek eens met je team welke van deze skills ze op jou van toepassing vinden en aan welke je wat meer aandacht zou kunnen besteden. Deze vorm is in allerlei varianten ook handig voor studiedagen en scholingsprogramma's.

Bij binnenkomst lieten we op de achtergrond beelden zien van Mark Rutte en Diederik Samson bij Pauw &Witteman. In dat programma werd duidelijk hoe je op basis van relatie grote verschillen in inzicht kunt overbruggen en ook dat heeft alles te maken met goed leiderschap. Op de andere tv zag je het inspirerende filmje over de Why-vraag, die later die middag zo centraal stond. Voor wie het nog een keer wilt zien:

 

WHY 

Een greep uit een aantal Persoonlijke WHY's, gekoppeld aan de functie van teamleider (of die ambitie hebbend):
 
- Zorgleerlingen zowel didactisch als sociaal-emotioneel (weer) in ontwikkeling brengen;
- Ik beleef er plezier aan, word er gelukkig van om samen met mijn team leerlingen de steunen om zich te ontplooien (op maat);
- Een inspiratiebron zijn voor leerlingen, docenten. Ook een motivator, stimulator zijn in processen en in het algemeen is mijn Why het bewaken van menselijke omgangen op mijn school.
- Het maximale uit leerlingen, collega's en mezelf halen en daarbij uitgaan van talenten en niet tekorten.
- Ertoe doen, iets betekenen voor anderen.
- Ik wil iets betekenen voor anderen, iets positiefs teweeg brengen: op individueel niveau, maar ook in breder verband. Dat komt ook voort uit mijn kijk op de maatschappij en mijn wens om een bijdrage te leveren aan het 'oplossen' van de vraagstukken die onze tijdsgeest typeren. In deze functie kan ik persoonlijk groeien en mijn relatie tot mijn medemens verdiepen.
- Anderen op weg helpen en 'beter' maken: collega's en leerlingen als persoon zien en laten ontwikkelen en dat in een dienstbare rol.
- Collega's beter maken, leerlingen laten groeien als mens, zodat ze trots en met zelfvertrouwen door het leven stappen. Daarnaast de kwaliteiten van elk teamlid optimaal benutten en samen de juiste stappen zetten.
- Werken vanuit mijn passie en medewerkers vertrouwen geven en dat komt dan weer ten goede aan de leerlingen.
 
Ook de WHY in relatie met de school c.q. de Open Dag leverde mooie opbrengsten op. Zoals die van de PPL:
- Trotse leerlingen met zelfvertrouwen 'afleveren'
- Die een passende plek in de maatschappij gaan verwerven en dan met werk!
- Met zo weinig mogelijk hulp: optimale zelfstandigheid als het gaat om wonen, werken, vrije tijd en burgerschap.
 
Tip: bekijk samen met collega's die een rol vervullen op de komende infoavonden richting Open Dag het WHY-filmpje van Simon Sinek en formuleer dan opnieuw samen heel scherp de WHY van het onderwijs op je school. Start er die infoavond mee en ga dan pas dieper in op de Hoe en Wat-vraag van je onderwijsaanbod. Denk ook eens na hoe je de WHY overbrengt: wat is het alternatief voor de zoveelste Powerpoint?
 
Er werd een filmpje getoond over de Why van een gevangenisbewaarder op Guantanamo Bay, waar we allemaal stil van werden. Dit filmpje is afkomstig van een geweldige site waarop mensen allemaal hun WHY op een indrukwekkende manier vertellen. Pas op voor verslaving als je naar deze site gaat:
 

CAMPUS /CRISISMANAGEMENT

 
 


Tijdens dit ontwikkeltraject bepaalt de actuele situatie vaak een deel van de agenda. Deze keer kon dat niets anders zijn dan de Campus. Tijdens de eerste pauze lazen de teamleiders van de Campus online bij L1 dat deze locatie zeker nog anderhalf jaar gesloten zal blijven. Een shock, een grote teleurstelling voor beiden. Het liefst waren ze naar hun team gegaan, maar ze bleven om hun ervaringen met crisismanagement te delen met hun collega's van de andere SVO|PL-scholen. Het werd een deel van de kick off die we allemaal niet snel zullen vergeten. Daarna onderzochten we samen wat we van beiden konden leren voor het moment dat we zelf met urgentie te maken krijgen. Iedereen deed dat op een eigen manier, bijvoorbeeld in de vorm van een mindmap:
 
 
 
Hoe het in de praktijk werkt om een team leerlingen aan te sturen, vertelden ons op een bijzondere en bondige wijze kok Han Custers met als belangrijkste kernwaarden: doe iets, vraag iets, fouten maken mag - vertrouwen geven - zelfstandig (laten) ontdekken - hele duidelijke instructie - doorwerken, doorpakken, aanpakken - werken in team betekent je houden aan afspraken: geldt voor iedereen + consequenties weten als je in de fout gaat - je aanpak communiceren met collega's.
 
 
 
TIP: laat ook eens op eigen school een medewerker, ook O.O.P, tijdens een vergadering met je team een korte presentatie houden over wat haar of hem bezighoudt. Een uitstekend bindmiddel en mogelijkheid om samen eigenaar te worden van ontwikkelingen en problemen/oplossingen. Je hebt op de PPL kunnen zien wat dit bij een collega kan oproepen.
 

Kennis delen

Bijna iedereen had een inspirerend boek meegenomen en dat bleek een uitstekend middel om met elkaar in gesprek te komen. Ook in het verdere verloop van het traject zullen we steeds naar vormen zoeken om kennis met elkaar te delen.
 
 
 
TIP: laat ook je teamleden eens voor elkaar zo'n boek meenemen, bijvoorbeeld bij de start van het schooljaar of juist op de laatste vergadering voor de vakantie. Spreek af of je in dat boek mag schrijven. Kan natuurlijk ook met boeken van een e-reader. Ook gezien: deelnemers brengen naast een boek ook een stuk resthout van thuis mee met een voorkeur voor een bepaalde dikte. Daarvan wordt dan een gezamenlijke boekenkast op school/ kamer van de teamleider gemaakt als plek voor inspirerende literatuur. Een variant op een Kratje Kennis van SVO|PL van de vorige Dag van de Leraar.

 

Prosociaal leiderschap


Prosociaal is de tegenhanger van asociaal (gedrag). Een term afkomstig van de Groningse hoogleraar Aukje Nauta. Ze heeft jarenlang onderzoek gedaan naar hoe je als leidinggevende prosociaal gedrag kunt ontwikkelen. Lees eens dit interview met haar als je daarin geïnteresseerd bent. Na het voorbeeld van het blad met de complimentenstrookjes werden er door de groep nog voorbeelden opgeschreven als:
 
Een eigen, inspirerende teamkamer creëren of samen pimpen - kaartje sturen naar zieke collega, bij verjaardag, geboorte, etc en agendeer dat op vast tijdstip opdat je het niet vergeet - kwetsbaar opstellen - meer verantwoordelijkheden toevertrouwen aan je teamleden  - klaagmuur op je werkkamer creëren waar je je hart kunt luchten als teamlid of een aparte prullenmand voor de papiertjes waarop je je frustratie hebt geschreven  -  met je team vaker beeldend associëren (tip: het pas verschenen boek Visual Notes van Kim Ravers, die ook de illustraties voor het basisboek van het Beroepscollege heeft gemaakt) - de verjaardagen van je teamleden in je agenda plaatsen - wekelijks overlegmoment afsluiten met 'wat is er deze week goed gegaan?' of een complimentenronde.
 
 
 

 Tips & Tops

 
Tot slot willen we Paul Thönissen bedanken voor het feit dat hij op zo'n korte tijd op een uitstekende wijze CvB-lid Jan Meens verving, die door de actuele situatie niet aanwezig kon zijn. Paul vertelde hoe hij in zijn eigen loopbaan veel baat heeft gehad bij ook zo'n MD-traject op het moment dat hijzelf nog high potential was. Zijn grote inspiratiebron zijn de Benedictijnse leefregels, die in heel wat boeken zijn uitgewerkt door o.a. de monnik Anselm Grun. Hier een kort filmpje waarin hij zijn visie geeft op Spiritueel Leiderschap:
 


 
 
Als deelnemers gaven jullie o.a. de volgende tips mee:
 
- Bijeenkomsten steeds op een andere SVOPL-locatie.
- Lees het boek: ''Hoe ga ik om met de sluipmoordenaar" van Jaap Bron, een boek over positieve manipulatie).
- Idee voor workshop: Podiumtraining (tip: in het Expertisecentrum vind je alvast de hele uitwerking van de dagcursus die Piet Hurkmans hierover vorig jaar heeft gegeven)
- Zo snel mogelijk starten met kijken in de keuken van de ander.
- Besteed aandacht aan: hoe creëer je draagvlak?
- Tip aan trajectbegeleiders: stem instructies vooraf beter af.
- Snel duidelijkheid over mogelijke nieuwe datum tweedaagse.
- Is werken met teamleiders wel juiste organisatievorm voor school?
- Besteed ook aandacht aan allerlei HRM-onderwerpen waar je als teamleider nieuwe stijl mee te maken krijgt (zoals Wetverbetering Poortwachter)
- Complimenten voor de betrokkenheid van iedereen.
 
 
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten