Deelnemers: Christiane Beaumont, Debbie Ceiler, Aimée Dalemans, Jos van Eyk, Marjon Epema, Wim van Ernich, Jan de Heer, Vera Heijenrath, Wim Horsch, John Monsewije, Jan van Leeuwen, Tjeu Seeverens, Paul Thönissen, Ank Wijnands.
Centrale vragen:
1. Wat is er nodig om in de toekomst een duurzaam leerplatform te faciliteren en hoe maken we de laatste fase van het MD-traject daar dienstbaar aan?
2. Hoe sluiten de deelnemers het MD-traject af?
De geformuleerde antwoorden en afspraken vatten we samen in een ‘vierluik’:
1. De regiegroep zal in de toekomst bestaan uit een aantal teamleiders nieuwe stijl. Zij starten met het inventariseren van de vraagstukken die in aanmerking komen voor aanpak in en door dit leerplatform. Deze groep is niet alleen reactief, maar ook proactief. De leden zijn de voelsprieten in de scholen en ze nemen waar wat de vraagstukken en de (leer)behoeften zijn en vervolgen daarop met het benoemen van hun activiteiten en leggen dat op een door hen vast te stellen wijze vast. Deze nieuwe regiegroep schakelt interne en externe deskundigheid in als zij dat nodig acht. Daar waar nodig en relevant organiseert deze regiegroep ook 'door de lagen heen', dat wil zeggen dat de activiteiten niet per se beperkt blijven tot de groep van (ex-)deelnemers aan het MD-traject.
Er moet zowel door SVO|PL als consortium nog worden nagedacht over de facilitering van deze nieuw samengestelde regiegroep (tijd, ruimte en de wijze van de ondersteuning van dezeactiviteiten). Ook wordt samen met de nieuwe regiegroep onderzocht of het zinvol is om een klankbord van critical friends te formeren. (luik 1)
In de laatste fase van het traject is er meer aandacht voor hoe elke SVO|PL-school nog meer een lerende organisatie wordt – juist voor alle leidinggevenden - en wat daarbij de rol en de positie van de nieuwe teamleiders is. Naast de aandacht voor de rol en positie van de teamleiders is er ook gerichte aandacht voor het leren en ontwikkelen van het hele ‘systeem’; hiermee worden alle leidinggevende posities bedoeld binnen elke school, de positie van het bestuur, maar juist ook de veranderende rol van mentoren en de positie van de leraar en de leerling (luik 2)
2. Aan het einde van het traject geven de deelnemers aan het MD-traject antwoord op een aantal vragen, zoals:
- Wat heb ik tijdens het MD-traject vooral geleerd?
- Waar kan ik mijn groei als teamleider aan afmeten?
- Wat merken mijn teamleden van mijn ontwikkeling?
- Wat merken de leerlingen van mijn ontwikkeling? (zijn bv. de leeropbrengsten aantoonbaar verbeterd?)
- Wat is mijn specifieke bijdrage (rol) in de resultaten van het onderwijs van mijn afdeling/ team?
- Welke feedback op mijn ontwikkelproces heb ik van (min. 2) mensen (die niet bij het traject betrokken waren) binnen m’n school ontvangen?
- Welke invloed oefen ik uit op het onderwijsbeleid van de school?
- Wat zie ik als mijn voornaamste ontwikkelpunten voor de komende jaren en hoe ga ik aan de ontwikkeling daarvan werken?
- Wat heb ik in de toekomst nodig om verder in mijn rol als teamleider te groeien?
Het is aan elke deelnemer om te bepalen in welke vorm hij/zij de antwoorden giet. Deze antwoorden (of een samenvatting van alle antwoorden) worden op een nog nader te bepalen moment in december gepresenteerd tijdens een afsluitende bijeenkomst met een officieel en feestelijk tintje, waarbij ook andere leidinggevenden, het consortium en het CvB aanwezig zullen zijn. (luik 3)
Daarnaast is uitgesproken dat de ontwikkeling bij de teamleiders, maar ook bij de leidinggevende laag daarboven tijdens het MD-traject naar een hoger niveau is gegroeid, maar dat dit proces nog niet ‘af’ is. Bij het toekomstige, nieuwe (open) leer- en werkklimaat wil het CvB graag in een vroeger stadium ook de teamleiders betrekken. Hierbij gaat het om het verbinden van die actuele realiteit en de inhoud met het leerproces. Overigens is 'erbij betrekken' meer dan de teamleiders uitnodigen mee te praten. Het voornemen is om ook dit type bijeenkomsten 'lerend' te maken. Dit principe vormt het 4e luik.
Het consortium, incl. Tjeu, komt op dinsdag 16 september in Eindhoven bij elkaar om de laatste fase en de afronding van het MD-traject verder uit te werken (13.30-17.00 uur Art Hotel). Er komt dan ook een voorstel over de financiering van het laatste deel van dit traject.
Aimée Dalemans,
Wim van Ernich,
Jan van Leeuwen,
Tjeu Seeverens
Op 17 juni 2014 vond bij Lijnspel een keukentafelsessie plaats met de regiegroep om na te denken over de afronding van het MD-traject en de voortgang na december 2014. Dit is het visuele verslag van de opbrengsten van die bijeenkomst, waarover de deelnemers heel enthousiast waren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten