Mooi

Onder deze knop staan allerlei mooie initiatieven, die tijdens ons ontwikkeltraject worden gesignaleerd. Bij voorkeur in de eigen (praktijk)omgeving. Deelnemers worden uitgenodigd om ook mooie bijdragen aan te leveren. Daarnaast is dit de online plek waar we (nieuwe) taaluitingen archiveren die tijdens ons traject ontstaan.
 
TAALARCHIEF
 
1. Op zoek naar je WHY: wat drijft je zo in je werk, waar sta je 's ochtends voor op, waar ligt je passie?
 
2. Prosociaal leiderschap: dat deel van het leidinggeven dat is gericht op het welzijn en welbevinden van degene(n) aan wie je leiding geeft.
 
3. Tribunegedrag: niet op het speelveld actief (willen) zijn, maar vanaf de 'tribune' reactief opereren en van daaruit kritiek leveren op wat er aan ontwikkelingen binnen de organisatie plaatsvindt. 
 
4. Transitioneel leiderschap: ruimte creëren voor de change agents in je organisatie, durven te experimenteren en bereid zijn macht en kennis te delen. Transitioneel leiderschap houdt ook het besef in dat verandering niet langer voorbehouden is aan de top, maar dat iedereen een changemaker kan zijn.
 
5. Ambitiegestuurd onderwijs: alle ruimte binnen je onderwijsaanbod en -omgeving geven aan de ambities van de individuele leerling. Ook wel: gepersonaliseerd onderwijs.
 
6. Gefrituurde sprinkhanen em koek van meelwormen: smaakt ook nog!
 
7. Integraal leiderschap:
In grote lijnen zijn er vier soorten posities te onderscheiden als je kijkt naar hoe -in de tijd - de positie van leidinggevenden zich in het onderwijs heeft ontwikkeld
  1. de schoolleider als ‘beheerder’. Sterk gericht op beheersing zorgt de schoolleider voor stabiliteit en controle.
  2. de schoolleider als ‘onderwijskundig leider’. Gericht op goede leerlingresultaten zorgt de schoolleider voor productiviteit en een optimalisering van het primaire proces.
  3. de schoolleider als ‘begeleider’. Gericht op het welzijn van de medewerkers zorgt de schoolleider voor participatie, ontplooiing en inzet van de medewerkers.
  4. de schoolleider als ‘ondernemer’. Gericht op de continuïteit van de school zorgt de schoolleider voor innovatie en aanpassing aan de omgeving en een gedegen financieel beleid.
Elke fase heeft beperkingen waardoor de kwaliteit negatief kan worden beïnvloed. Het is daarom de uitdaging van de hedendaagse leidinggevende in het odnerwijs al deze vier posities (en meer…) in zich te verenigen tot integraal leiderschap. Integraal leiderschap houdt dus  in het afstemmen en coördineren van de taken, activiteiten, middelen, processen en structuren op elkaar, zodat ze (elkaar vesterkend) leiden tot de realisatie van de gestelde doelen.

8. gepersonaliseerd onderwijs: onderwijs op basis van individuele interesse, behoeften, talenten en ambities van een leerling. Zie ook http://gepersonaliseerdonderwijs.blogspot.nl

9. Transitie: ingrijpende verandering met onomkoombare gevolgen.

10. Johari-venster: helpt mensen hun manier van communiceren beter te begrijpen. De naam is afgeleid van de bedenkers van dit model (1955):  Joseph Luft en Harry Ingham.

11. Durf te vragen: verschillende werkvormen om zo veel mogelijk mensen te laten ervaren dat ook zij kunnen laten lukken wat ze Echt Willen.



12. Appreciative Inquiry: is een aanpak voor organisatieverandering waarbij mensen samen onderzoeken wat er werkt in plaats van wat er verkeerd gaat.

_____________________________________________________

 

MOOIE INITIATIEVEN

 

Hoe een basisschool in  Kerkrade leerlingen leert instructiefilmpjes voor elkaar te maken .

Sintermeerten doet moe aan de high tech your future - verkiezing: http://www.hightechyourfuture.nl/
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten